Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!” Luuk. 1: 39-45.

Naisten maailma
(Humppilan kirkko Marianpäivänä 23.3.2014)

Olemme suostuneet joskus sanomaan itsellemme, että Raamatun maailma on miesten maailma. Onhan se monessa mielessä tottakin. Marianpäivä auttaa meitä raottamaan silmiämme ja sieluamme sille, miten ihmeellinen naisten maailma Raamattu on.

Mutta ennen kuin päädymme lähemmin evankeliumiin, tahtoisin kuvailla eteemme osan Raamatun naisten kavalkadista.

Suurella kunnioituksella ja ihmetyksellä seuraan Mooseksen elämän viittä tärkeää naista. Exodus luku 1. Mooseksen historia ei ala ihaillun kansanjohtajan huikeista teoista. Se alkaa viiden naisen toiminnasta, kun he toisistaan tietämättä saivat aikaan tapahtumaketjun, joka johti suureen muutokseen. Sifra ja Puua olivat kansalaistottelemattomia kätilöitä, jotka kieltäytyivät virkavallan käskystä tappamasta syntyneitä poikavauvoja. Hätävalhekin oli oikeutettu tuossa taistelussa: vahvemmat heprealaisnaiset ehtivät jo synnyttää ennen kuin kätilö ehtii paikalle. Nuori heprealaisäiti, jonka nimeä emme edes tiedä, hoiti Mooses-lastaan kolme kuukautta salassa. Sitten hän keksi epätoivoisen juonen: eräänä yönä tämä rohkea nainen kuljetti tervalla tiivistetyn kaislakorin Niilin virtaan, laittoi siihen lapsensa ja laski korin menemään: uskoi pahinta, toivoi ihmettä. Elähän ollakaan: Lapsen isosisko Mirjam piti koria silmällä. Yllättäen faaraon tytär huomasi korissa ajelehtivan lapsen ja kiinnostui tästä. Eikä kertomuksen huikeus lopu tähän. Mirjam keksi ovelan suunnitelman. Hän lähestyi rohkeasti arvostettua naista ja ehdotti, että hän voisi hankkia lapselle imettäjän. Faaraon tytär uhmasi isänsä määräyksiä ja suostui tähän. Näin lapsi sain imettäjän, oman äitinsä. Ja hänelle maksettiin oman lapsensa hoidosta jopa palkkaa. Huikea kertomus viiden naisen – osin tiedostamattomasta – yhteistyöstä. Rohkeita naisia. Raamatun pelastushistoria ei olisi edennyt ilman näitä neuvokkaita naisia. Ettäkö Raamattu miesten maailma?

Arjen voimakkaita naisia löytyy Betanian kodin naisista, Martasta ja Mariasta. Ystävänaisia löytyy alkuseurakuntien elämästä: Lyydia, Nymfa, Kole, Priskilla, Foibe. Purppuranmyyjä Lyydia Tyatiran kaupungista oli Euroopan ensimmäinen kristitty ja hänen kodissaan kokoontui Euroopan ensimmäinen seurakunta. Lyydia kutsuu meitä kaikenlaisten vuorovaikutusverkostojen luomiseen  ja vahvistamiseen, kehittämään sellaista vieraanvaraisuutta, joka tuo iloa itselle ja ystäville. Niitä mahdottomia naisia löytyy esim. Ruutista ja Magdalan Mariasta  ja muista Jeesuksen mukana kulkeneista. Ruutin tunnemme mielenkiintoisesta anoppisuhteesta ja siihen liittyvästä uskollisuudesta. Hän on kaikkien mahdottomissa tilanteissa elävien naisten esiäiti. Hänellä on annettavanaan tämän päivän naisille tärkeä ominaisuus: naisen tahto, joka vie vaikka läpi harmaan kiven. Ruut löytyy Jeesuksen sukuluettelosta: Boasille syntyi Obed, jonka äiti oli Ruut. Näkijänaisia löytyy pääsiäisaamun evankeliumista, naisia jotka näkivät yli tämän hetken epätoivoisen todellisuuden, katsoivat läpi itkuisten silmien tulevaisuuteen, mutta katsoivat, eivät ummistaneet silmiään.

Sitten ne hämmentyneet naiset: Eeva, Saara, Elisabet, Jeesuksen äiti Maria. Eevan, kaiken elävän äidin, hämmennys alkoi jo omenavarkaudesta ja siitä, kun Jumala sanoi: ”Kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi”. Synnytyksen kipu ei lakannut synnytykseen, vaan jatkui hirvittävänä, kun Eevan esikoinen Kain tappoi pikkuveljensä Abelin. Eevasta tuli näin murhaajan äiti, eikä vain sitä, vaan murhatun lapsensa äiti. Saaran suuri hämmennys ja nauru liittyivät lapsettomuuteen.

Lopuksi kavalkadimme päättyy sitten päivän evankeliumin hämmentyneisiin, raskaana oleviin sukulaisnaisiin, Elisabetiin ja Mariaan. Elisabetin avioliitto oli ollut lapseton. Lasta oli odotettu kauan ja jo tyydyttykin siihen osaan. Sitten tapahtui ihme. Aviomieskin tuli siinä mykäksi. Marialle  raskaus oli ihan odottamaton. Hänellä ei edes vielä miehestä mitään tiennyt. Marian hämmennystä sävyttää sosiaalinen häpeä, lapsensa erilaisuuden aiheuttama häpeä.

Olihan siinä alussa railakasta riemuhuutoa, ilon tyrskähdyksiä ja kohduissa tapahtuvaa hypähtelyä. Ainakin Elisabetin näkökulmasta. Hän huutaa: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!” Kaksi naista siunatussa tilassa. Kohtasivathan siinä samalla vielä Jumalan kätkössä Johannes Kastaja ja maailman Vapahtaja.

Marian hämmennys ei lakannut raskauteen ja lapsen syntymään. Lähisuku ei ymmärtänyt hänen lastaan. He arvelivat Jeesuksen tulleen hulluksi, kun hän alkoi tehdä tunnustekojaan. Hakivat häntä kotiin. Monta kertaa miekka kävi Marian sydämen läpi. Hänkin näki, kuten Eeva, poikansa kuolevan. Johannes tietää kertoa, että Maria oli Jeesuksen ristin  juurella.

Hämmennyksen ja sosiaalisen häpeän sisällä oli kuitenkin tämä perusluottamus: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.” Millainen naisten ihmeellinen maailma Raamattu onkaan! 

Kauko Keränen
rovasti